22.8.13

Balık yemeli! Ne zaman? Nasıl?


Ben balıkları oldum olası çok severim. Yani mesele sadece onları  yemek değil. Onların geçtiği şiirleri, şarkıları, filmleri, en çok da içinde yaşadıkları denizi severim. “The man stands between life and death. The man thinks... The fish is mute, expressionless. The fish doesn't think, because the fish knows everything. The fish knows everything.”  diyen Emir Kusturica gibi düşünüyorum sanırım.



Şimdi ise sadece hangi balık hangi dönem de nasıl yenirse daha leziz olur onu aktarmak istiyorum. Bildiğimiz gibi mineraller, vitaminler açısından çok zengin olan balıklar çoğu zaman kırmızı etten daha uygun fiyatlara alınabilen, insana enerji veren hatta boy uzatan ve kan yapan müthiş lezzetli canlılar.


Ocak:
Hamsi: Her türlü yiyebileceğimiz bir dönemindedir kendisi.
Barbun-Tekir: Kışın bu soğuk günlerinde sadece tavasını öneriyorum.
Uskumru: Ocak ayının sonuna kadar ızgarası ve tavası leziz olur.
Kırlangıç ve Mezgit: Bu ay haşlamasını yapabileceğiniz en lezzetli balıklar.

Şubat:
Levrek  ve gelincik harici diğer balıkların yumurtlama zamanıdır.
Kefal: Yumurtalı olmakla beraber yenmesi mümkün. Bu arada ben de hep merak ederdim kefalin durumunu. Şöyle ki sadece tatlı su balığı değilmiş tuzlu suda da olurmuş kendileri.
Levrek: Yağlı olduğu bir dönemdir, ızgara yapılabilir, yanına patates, soğan, domates dilimleri eklenip fırına da verilebilir.
Gelincik: Kalori konusunda sıkıntı yaşamıyorsak özellikle tavasını öneririm. Yada yanında yediklerimize dikkat ederiz olur biter.

Mart:
Kefal: Yağlıdır ve yumurtalıdır.
Levrek: Pişirmeye uygun.
Gelincik ve barbun: Kızartma yapabiliriz, mısır ununu öneriyorum.

Nisan:
Tüm balıklarımızın haşlanmasının daha iyi sonuçlar vereceği bir ay. Balık çorbasına da denemeden hayır demeyin derim. En azından suyunu içmelisiniz.

Mayıs:
Kalkan: Yağlanmaya başlamıştır, pişirmeye başlayabiliriz, yöntemi bize kalmış. Ben ızgara tercih ederim, hafif zeytinyağı ve karabiber yeterli olacaktır.
Karagöz: Doğru zamanıdır, neden olmasın? Yenebilir.
Pisi Balığı: Yağlı ve leziz olduğu bir dönemdir.

Haziran:
Barbun: Olgunlaşmaya başlamıştır ve ızgarası harika olacaktır.
Tekir: Artık yağlandığı için her türlü pişirmeye hazır.
Levrek: Tavası yapılırsa iyi olacaktır, yanında haşlanmış patates öneriyorum.

Temmuz:
Lüfer: Izgarası leziz oluyor bu ay.
Dil balığı: Her ne kadar Kasım- Şubat ayları arası daha leziz olsa da büyük balık sevdam olduğu için öneriyorum. Fırında yapılması en iyisi.

Ağustos:
Izgara olarak; barbun, tekir, lüfer, kofana en iyi seçimdir.
Haşlama olarak ise tüm balıklarımız leziz sonuçlar verecektir.

Eylül:
Izgara olarak; barbun, lüfer, kofana, tekir, kılıç tercih edilir.
Haşlama olarak; mercan, sinağrit, kırlangıç, kefal, iskorpit, tekir, mezgit uygundur.

Ekim:
Palamut, barbun, tekir, lüfer en iyi ve lezzetli dönemindedir.

Kasım-Aralık:
Hamsi, hamsi, hamsi demek istiyorum. Ne olsa pek çok çeşit yemekte kullanabiliriz.

Kısacası balık her vakit yenebilecek müthiş bir şeydir. Leziz sonuçlar vermesi için her balığın bir dönemi olduğunu unutmamalıyız elbette. Yanında mezesi, sebzesi, rakısı, rokası, beyaz şarabı, helvası... Tabi ki tercihe bırakıyorum. Bu sırada belirtmeliyim ki balığın yanında ayran içilmeyeceğinin ya da yoğurt yenilmeyeceğinin söylenme sebebi de zararlı oldukları için değildir. Yoğurt türevi bir şey yediğimizde zehirlenme belirtileri daha çabuk belli olur o kadar. Balığımızı yerken Asfalt Dünya' dan aşağıdaki şarkıyı dinleyebiliriz biraz ironik olsa da.




Afiyet olsun...




Hiç yorum yok: