12.12.13

Firinda Patatesli Somon




Kisitli vakitlerde yemek yapmak nasildir bilirim. Evliligimin ilk zamanlarinda cok sevdigim ama oldukca yogun olan bir isim vardi. Eve geldigim anda elimi yikayip ustumu degistirdikten hemen sonra mutfaga kosturuyordum. Cunku evde yemek yapmak ve yemek benim icin tartisilmaz bir keyif. Tabi bu kadar sevmeme ragmen arada disaridan kebap cesitleri, pide-lahmacun ya da cin yemekleri evimize misafir ediliyordu. Hatta esimle aldigimiz karar dogrultusunda haftasonlari bir gun mutlaka disarida yemek yemeye calisiyorduk. Bu kimi zaman balik ekmek, midye satan salas mekanlar kimi zaman da hos bir restoran oluyordu. Bu konuda Ankara'nin cesitliligi inanilmaz, bilen bilir. Bu arada kendim yemek hazirladigim gunler isten donerken markete ugrayip her seyi taze taze aliyor olmak da keyifli olmasi bir yana biraz zaman kaybettiriyordu. Aksam yemeklerini genelde 8 bucuk hatta bazen de 9 gibi yemek zorunda kaliyorduk cunku her sey cabucak pismiyor. Hatta cogu guzel et yemegini yapmak saatler alabiliyor. Dun pisirdigim ve bugun burada bahsedecegim tarif ise hem hazirlamasi hem de pisirmesi kisa suren turden. Ustelik ciddi anlamda yararli, omega kaynagi.




Gerekli Malzemeler:

  • 3 tane somon dilimi (2 kisi icin)
  • 2 adet sogan
  • 2 adet patates
  • Yarim bardak kasar peynir rendesi (Ben provolence kullandim.)
  • 1/2 yemek kasigi biber salcasi
  • 1 yemek kasigi domates salcasi
  • 6 corba kasigi zeytinyagi (Somon basina 2 kasik gibi dusunun.)
  • 5 dis sarimsak
  • Tuz, kuru nane, kekik, karabiber
  • Yarim limon


Nasil Yapilir:

  1. Patatesleri soyup, buyuk kareler seklinde dogruyoruz. Soganlari ve sarimsaklari da orta buyuklukte dograyarak hazirliyoruz. Somonlari, hafifce sudan gecirdikten sonra icinde 3 kasik zeytinyagi ve yarim limon suyu olan, karabiberi, tuzu atilmis sosa koyup, kabin icinde ters-yuz cevirip 5 dakika bekletiyoruz.
  2. Firin tepsimizin altini hafifce yaglamaliyiz ya da yagli kagit kullanabiliriz. (Bu arada aluminyum folyonun isindigi zaman zararli hale geldigini hatirlatmak isterim, firinda kullanmamak gerekiyor.) Somonlari icinde oldugu zeytinyagli, limonlu karisimla beraber tepsimize yerlestiriyoruz. (Ben 2 kisi oldugumuz icin 3 somondan yaptim ama genelde kisi basi bir tane de yetebiliyor.) Etrafina da patates, sogan ve sarimsak karisimini ekliyoruz.
  3. Ayri bir kasenin icinde 2 bardak sicak su, 3 kasik zeytinyagi ile salcalari ve tuzu karistirip bir sos hazirliyoruz ve tepsiye sebzeleri ve baligi yerlestirdikten sonra salcali karisimi uzerlerine dokuyoruz. Bu sayede baligimiz kurumayacak ve firinda kendi yaptigi buhar ile yumusayacak.
  4. Tepsimize en son peynir rendemizi dokuyoruz. Ben genelde sadece sebzelerin uzerine bu karisimi dokuyorum, somonlara gelmemesine dikkat ediyorum. Somonlarin uzerinde sadece sarimsaklarin ve kara biberlerin olmasi guzel bir tat veriyor. Bir de bu sefer oyle yapmadim ama lezzet vermesi icin limonu ince ince yuvarlak halka seklinde kesip somonun uzerine dizebiliriz.
  5. 180 derece isitilmis firina tepsiyi yerlestiriyoruz, dereceyi ayni tutuyoruz. Ben 30 dakika sonra firini kapatiyorum ve 5 dakika daha iceride tuttuktan sonra servis etmeye basliyorum. Suyunun tamamen bitmemis olmasini oneririm. 



Firinda somonun yanina guzel bir salata ve misir ekmegi tarzi ekmekler cok yakisiyor. Zaten yanindaki baharatli patateslerde oldukca doyurucu oluyor. Hatta tepsinizin buyuklugune gore yanina sevdiginiz bir baska sebzeyi de ekleyebilirsiniz. Ben bu tarifi olusturmak icin yaptigim ilk denemede havuc ve domates dilimleri de kullanmistim ama sanirim sadece patates, sogan ve sarimsak cok daha iyi oluyor. Belki bir dahaki sefere brokoli yada bezelye ile deneyebilirim. Balik yemeklerinin yanina tatli olarak irmik helvasi harika olur. Umarim siz de bu tarifi kolayca yapar ve cok seversiniz. Afiyet olsun.




Hiç yorum yok: